Skala międzysektorowej współpracy na rzecz realizacji polityki społecznej na wsi. Propozycja narzędzia badawczego
DOI:
https://doi.org/10.53098/wir.2018.4.181/08Słowa kluczowe:
lokalna polityka społeczna, współpraca podmiotów lokalnej polityki społecznej, gminy wiejskieAbstrakt
Współpraca lokalnych instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi i obywatelami ma zwiększać szanse na efektywną realizację polityki społecznej, rozumianej jako zespół działań na rzecz zaspokajania społecznych potrzeb i rozwiązywania problemów społecznych. Celem artykułu jest zaprezentowanie narzędzia, które pozwoli określić poziom współpracy między tymi podmiotami w zakresie tworzenia (co-creation) i realizacji (co-production) usług społecznych zaspokajających potrzeby mieszkańców gmin wiejskich. Omówione zostaną wyniki analiz przeprowadzonych w 2018 r. na reprezentatywnej dla gmin wiejskich próbie instytucji publicznych zajmujących się odpowiadaniem na potrzeby społeczne mieszkańców wsi, w tym rozwiązywaniem dotykających ich problemów społecznych. W ich świetle skala jest konstruktem trójczynnikowym, który uwzględnia takie czynniki, jak: 1. poszukiwanie podmiotów do współpracy i działanie z nimi, 2. włączanie mieszkańców gminy w działania na ich rzecz, 3. ewaluacja współpracy i podejmowanie działań na rzecz jej podejmowania w przyszłości.
Bibliografia
Arnstein S. (1969). A ladder of citizen participation. Journal of the American Planning Association, 35 (4), 216–224.
Dean R.J. (2018). Counter-governance: Citizen participation beyond collaboration. Politics and Governance, 6 (1), 180–188.
Furmankiewicz M., Macken-Walsh A. (2016). Government within governance? Polish rural development partnerships through the lens of functional representation. Journal of Rural Studies, 46, 12–22.
Grewiński M., Karwacki A., Rymsza M. (2010). Nowa polityka społeczna: Aktywizacja, wie- losektorowość, współdecydowanie. Warsaw: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
Halamska M., Maurel M.-C. (eds.) (2010). Les acteurs locaux á l’épreuve du modèle europeén LEADER. Praques-Varsovie: CEFRES, IRWiR PAN.
Halamska M., Śpiewak R., Michalska S. (2010). LEADER w Polsce: Drogi implementacji programu. Wieś i Rolnictwo, 4 (149), 104–119.
Hartley J. (2005). Innovation in governance and public services: Past and present. Public Money and Management, 25 (1), 27–34.
Herbst J. (2018). Nieocenione, niedocenione: Skala działań organizacji społecznych na wsi. In: J. Wilkin, I. Nurzyńska (eds.), Polska wieś 2018: Raport o stanie wsi (pp. 181–203). Warsaw: Scholar Publishing.
Journal of Laws 2003.0873. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku pub- licznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 450).
Journal of Laws 1990.0095. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 994).
Karolewski I. (2016). Protest and participation in post-transformation Poland: The case of the Committee for the Defense of Democracy (KOD). Communist and Post-communist Studies, 49, 255–267.
Leś E. (2013). Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim. Warsaw: Oficyna Wydawnicza Aspra – JR.
Marchaj R. (2016). Samorządowe konsultacje społeczne. Warsaw: Wolters Kluwer.
McLaughlin K., Ferlie E., Osborne S. (2001). New Public Management: Current Trends and Future Prospects. London: Routledge.
MIiR (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju) (2017). Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Warsaw: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Necel R., Nosal P. (2016). Samorząd województwa a lokalne podmioty polityki społecznej: Wzajemne relacje i ich uwarunkowania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 57, 131–149.
Pawłowska A., Gąsior-Niemiec A., Kołomycew A. (2014). Partnerstwa międzysektorowe na obszarach wiejskich: studium przypadku lokalnych grup działania w województwie podkarpackim. Warsaw: Scholar Publishing.
Pestoff V. (2012). Co-production and third sector social services in Europe: Some concepts and evidence. Voluntas. International Journal of Voluntary and Non-profit Organizations, 23, 1102–1118.
Pestoff V., Brandsen T., Verschuere B. (eds.). (2012). New Public Governance, the Third Sector and Co-production. London: Routledge.
Radnor Z., Osborne S.P. (2013). Lean: A failed theory for public services? Public Management Review, 15 (2), 265–287.
Richardson L., Durose C., Perry B. (2018). Coproducing urban governance. Politics and Governance, 6 (1), 145–149.
Sidor M. (2017). Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym – doświadczenia największych polskich miast. In: B. Dolnicki (ed.), Sposoby realizacji zadań publicznych (pp. 599–612). Warsaw: Wolters Kluwer.
Sześciło D. (2015). Samoobsługowe państwo dobrobytu: Czy obywatelska koprodukcja uratuje usługi publiczne? Warsaw: Scholar Publishing.
Świdyński J., Świdyńska N. (2016). Konsultacje społeczne jako narzędzie współpracy obywateli z samorządem gminnym na przykładzie Olsztyna. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 443, 245–267.
Zacharko L. (2017). Innowacyjne rozwiązania w zakresie realizacji zadań publicznych gminy w Polsce i we Francji – modele kontaktowania usług społecznych. In: B. Dolnicki (ed.), Sposoby realizacji zadań publicznych (pp. 768–778). Warsaw: Wolters Kluwer.
Zajda K. (2018). Konsultacje społeczne a proces wdrażania innowacji społecznej. Samorząd Terytorialny, 7–8, 98–108.
Zajda K., Pasikowski S. (2018). Traits of leaders of rural non-governmental organisations as predictors of collaboration between NGOs and rural gmina offices: Voices from Central Poland. Voluntas. International Journal of Voluntary and Non-profit Organizations, June 2018, 1–14. https://doi.org/10.1007/s11266-018-9999-5 [accessed: 15.08. 2018].