Przesyłanie tekstów
Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem
Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.- Tekst nie był dotąd nigdzie opublikowany ani nie jest przedmiotem postępowania w innym czasopiśmie.
- Tekst został sformatowany zgodnie z wytycznymi dla autora określającymi styl i zasady sporządzania bibliografii.
Wytyczne dla autorów
Zachęcamy Państwa do współpracy, a poniżej przedstawiamy uwagi techniczne dotyczące przesyłanych do redakcji tekstów.
Prace powinny zawierać:
1. Imię i nazwisko autora. W przypisie dolnym prosimy podać afiliację autora/autorów (tytuł/stopień naukowy, adres e-mail oraz nr ORCID, a także nazwę ośrodka naukowego wraz z jego adresem fizycznym).
2. Tytuł artykułu ma być w języku polskim i angielskim (dotyczy wszystkich tekstów). W przypisie dolnym należy także podać (jeśli dotyczy): ewentualne źródło finansowania badań czy projektu, którego wyniki posłużyły do przygotowania artykułu, wkład instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów.
3. Streszczenie (uzasadnienie badania, cele, metodologia) w języku polskim (na początku tekstu) oraz w języku angielskim (na końcu tekstu, po bibliografii) – powinno mieć do 20 wierszy długości w każdej wersji językowej i składać się z jednego akapitu. W streszczeniu nie należy zamieszczać żadnych przypisów.
4. Maksymalnie sześć słów kluczowych poniżej streszczenia, również w obu wersjach językowych (w j. pol. i ang.).
5. Główny tekst artykułu powinien składać się z następujących, ponumerowanych cyframi arabskimi części: wprowadzenie, przegląd literatury, metodologia, wyniki, dyskusja i wnioski, podsumowanie.
6. Tekst nie powinien przekraczać 40 000 znaków ze spacjami (od 5000 do 7000 słów).
7. Tekst główny artykułu. Stosujemy wyłącznie czcionkę Times New Roman. Tytuł – wersaliki, 12 pkt, a tekst główny powinien być zapisany czcionką 12 pkt, śródtytuły I i II rzędu – pogrubione pismem prostym (numerowane odpowiednio cyframi arabskimi w układzie dziesiętnym: np. I rząd – 1, II rząd – 1.1 itd.), cytaty z literatury przedmiotu i źródeł pisanych w cudzysłowie i pismem prostym (dłuższe powyżej pięciu pełnych wierszy winny być wyodrębnione mniejszą czcionką), cytaty z wypowiedzi respondentów z przeprowadzonych badań i zwroty obcojęzyczne – kursywą, marginesy 25 mm i interlinia 1,5 wiersza, przypisy dolne tekstowe/rzeczowe – 10 pkt. Przy pierwszym przywołaniu w tekście autora/autorów zawsze podajemy jego/ich pełne imię.
8. Uwaga – obowiązuje tzw. system harwardzki/oksfordzki przypisów bibliograficznych. W tekście należy wprowadzać odsyłacze bibliograficzne w nawiasach okrągłych zawierające nazwisko danego autora/autorów wraz z datą wydania odnośnej publikacji, a przy cytowaniach i parafrazach bezpośrednich obligatoryjne jest również podanie numeru strony, na której znajduje się dany cytowany/streszczany fragment (np. Kowalski 2005, s. 65). Odsyłacze do kilku pozycji bibliograficznych winny być oddzielone średnikami, też gdy dotyczą różnych dzieł jednego autora (np. Kowalski 2015; Nowak 2007; 2008); należy je podawać w kolejności chronologicznej od najnowszej pozycji do najstarszej, a w obrębie tego samego roku wydania w kolejności alfabetycznej. Należy unikać odwoływania się do całych prac zbiorowych pod redakcją, tylko do poszczególnych tekstów z takich prac, jednak w przypadku konieczności takiego odwołania adnotację „red.” trzeba zapisać w nawiasie prostokątnym w obrębie nawiasu okrągłego (np. Kowalski, Nowak [red.] 2017). W odsyłaczach podajemy nazwiska do trzech autorów włącznie, w sytuacji, gdy jest ich więcej niż trzech, należy podać nazwisko pierwszego autora wraz ze skrótem „i in.” (w opisie bibliograficznym w bibliografii należy zaś wymienić nazwiska wszystkich autorów). W przypadku tzw. autorów instytucjonalnych w miarę możliwości posługujemy się w odsyłaczach skrótowcami ich nazw (np. gdy mowa o Komisji Europejskiej, będzie to KE 2019) i w ten sposób zapisujemy odsyłacze m.in. do dokumentów/raportów/sprawozdań/aktów prawnych. Nie podajemy w odsyłaczach tytułów ani skróconych tytułów. W przypadku polskich ustaw czy rozporządzeń odsyłacz tworzymy od słów „Ustawa” lub „Rozporządzenie” (np. Ustawa 1991). Wszystkie podane odsyłacze muszą mieć powiązane z nimi opisy w bibliografii na końcu artykułu i odwrotnie – do wszystkich opisów w bibliografii winny być odsyłacze w tekście.
9. Bibliografia: zamieszczona na końcu artykułu (przed streszczeniem anglojęzycznym), ściśle powiązana z odsyłaczami bibliograficznymi w tekście, przygotowana w układzie alfabetycznym, według nazwiska autorów z inicjałem imienia, z zachowaniem chronologii – najpierw pozycje najnowsze, potem wcześniejsze. W przypadku więcej niż jednej pracy tego samego autora z tego samego roku dla odróżnienia przy datach wydania w opisach i w odsyłaczach podajemy kolejne małe litery alfabetu łacińskiego bez diakrytyków (np. 2018a; 2018b).
Artykuł z czasopisma
Nazwisko autora z inicjałem (bez przecinka między nazwiskiem a inicjałem), rok (w nawiasie). Tytuł artykułu (pismem prostym; w przypadku tytułów anglojęzycznych: wszystkie słowa tytułu poza pierwszymi tytułu i ew. podtytułu oraz nazwami własnymi podajemy małymi literami; tytuł od podtytułu oddzielamy dwukropkiem). Nazwa czasopisma (kursywą), nr rocznika (kursywą), nr zeszytu (w nawiasie), zakres stron (prostym pismem, bez skrótu s.). Numer DOI w formie „DOI:…..” (np. DOI:10.3828/tpr.2017.20, nry DOI można znaleźć w repozytoriach w internecie). Opis zamykamy kropką.
Monografie
Nazwisko z inicjałem. Rok wydania (w nawiasie). Tytuł pracy autorskiej (kursywą; w przypadku tytułów anglojęzycznych: wszystkie słowa tytułu i podtytułu wielkimi literami poza spójnikami, przyimkami i rodzajnikami – ale tytuł i podtytuł zawsze wielką literą, tytuł od podtytułu oddzielamy dwukropkiem). Miejsce wydania: Wydawca. Opis zamykamy kropką.
Tekst w pracy zbiorowej
Nazwisko autora z inicjałem. Rok wydania (w nawiasie). Tytuł tekstu autora (pismem prostym; w przypadku tytułów anglojęzycznych: wszystkie słowa tytułu poza pierwszymi tytułu i ew. podtytułu oraz nazwami własnymi podajemy małymi literami, tytuł od podtytułu oddzielamy dwukropkiem). W: inicjał imienia i nazwisko redaktora/ów (red.). Tytuł pracy zbiorowej (kursywą; w przypadku tytułów anglojęzycznych: wszystkie słowa tytułu i podtytułu wielkimi literami poza spójnikami, przyimkami i rodzajnikami – ale tytuł i podtytuł zawsze wielką literą, tytuł od podtytułu oddzielamy dwukropkiem) (przedział stron danego artykułu/rozdziału w nawiasie okrągłym poprzedzony skrótem s.). Miejsce wydania: Wydawca. Numer DOI w formie „DOI:…..” (np. DOI:10.3828/tpr.2017.20, nry DOI można znaleźć w repozytoriach w internecie). Opis zamykamy kropką.
Dokumenty
W przypadku tzw. autorów instytucjonalnych na początku opisu podajemy zbieżny z odsyłaczem skrótowiec nazwy danej instytucji wraz z jej rozwinięciem w nawiasie prostokątnym, np. gdy mowa o Komisji Europejskiej, będzie to KE [Komisja Europejska] (2019). W przypadku polskich ustaw czy rozporządzeń na początku opisu podajemy zbieżny z odsyłaczem zapis „Ustawa” lub „Rozporządzenie”, np. (Ustawa 1991). W przypadku dokumentów opublikowanych z numerem ISBN tytuł kursywą jak przy tytule monografii, w przypadku dokumentów niepublikowanych i aktów prawnych cały zapis pismem prostym, opis zamykamy kropką.
Dokumenty z internetu
Ro C. (2021). A staple food to withstand disaster. https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/a-staple-food-to-withstand-disaster/ [dostęp: 8.07.2022].
10. Tytuły tabel, rycin, map i zdjęć wraz z ich źródłami muszą być podane zarówno w języku polskim jak i angielskim, według standardowego formatu.W przypadku fotografii w miarę możliwości trzeba podać jeszcze datę jej wykonania.
11. Miara i jej notacja - obowiązującym układem jest Międzynarodowy Układ Jednostek Miar (SI) z jednostkami połączonymi znakiem mnożenia, np. kg ´ m-3 (nie kg/m3).
12. Główna część pracy (streszczenie, tekst artykułu i bibliografia) powinna być zapisana w jednym pliku.
13. Tabele, wykresy i inne załączniki powinny być podane w osobnych plikach w wersjach edytowalnych (w tzw. otwartych formatach). Materiały graficzne powinny być przygotowane w odpowiedniej rozdzielczości (min. 300 dpi) i przesłane jako osobny zapis elektroniczny (pliki źródłowe) w programach działających w środowisku Windows (np. Excel, Word, PowerPoint, Corel Draw, EPS, Photoshop).
14. Ponadto do każdego artykułu należy dołączyć oświadczenie autora, że praca jest oryginalna (nie była i nie będzie opublikowana nigdzie indziej), a w przypadku kilku autorów – informację określającą, w jaki sposób każdy ze współautorów przyczynił się do powstania pracy (kto jest autorem koncepcji i jaki był wkład każdego z nich). Redakcja kwartalnika „Wieś i Rolnictwo” jest zobowiązana do zgłaszania wszelkich przejawów nieuczciwości naukowej, w tym do powiadamiania odpowiednich organizacji (instytucji zatrudniających autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń redakcyjnych itp.).
Oświadczenie dotyczące opłat za przetwarzanie artykułów
Potwierdzamy, że na żadnym etapie procesu redakcyjnego w kwartalniku "Wieś i Rolnictwo" nie są pobierane opłaty za przetwarzanie artykułów (APCs) ani inne opłaty. Autorzy nie są zobowiązani do uiszczania żadnych opłat za zgłoszenie, recenzję, akceptację ani publikację swoich manuskryptów. Naszym celem jest zapewnienie dostępności i inkluzywności w publikacjach naukowych bez barier finansowych.
Artykuły
Treść polityki prywatności.
Polityka prywatności
Wprowadzone do systemu dane i osobowe oraz adresy e-mail będą wykorzystywane wyłącznie do celów wydawniczych czasopisma.