Rural School during the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir.2020.3.188/06

Keywords:

rural schools, online teaching, pandemics, diaries, memoirs

Abstract

Online education during the pandemic was challenging not only for teachers and students, but also for their families and local groups. This crisis showed up many deficits in the organisation of teaching, financing education, lack of adaptation to modern reality and challenges. In this article, based on the diary of the director of a rural school and memories of rural inhabitants, who wrote memories from pandemic for the “Życie codzienne w czasach koronawirusa” conference, we present changes in work of a rural school in the crisis.

References

Baron-Polańczyk E. (2015). Nauczyciele wobec nowych trendów ICT (raport z badań), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1

Chałasiński J. (1958). Społeczeństwo i wychowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe (wyd. 2 zmienione).

Chmura-Rutkowska I., Korczyc M., Niedzielska – Galant W. (2020) Powrót do szkoły – obawy i potrzeby środowiska nauczycielskiego. Raport z wyników sondażu Ja, Nauczyciel, https://ja-nauczyciel.pl/news/nauczycielskie-obawy-raport-ja-nauczyciel/ (dostęp: 17.09.2020).

Domalewski J. (2001). Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej. Przegląd Socjologiczny, L/1, 99–122.

Domalewski J. (2014). „Wczoraj” i „dziś” – nierówności środowiskowe w dostępie do wykształcenia. W: A. Gromkowska-Melosik, M. J. Szymański (red.), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji (s. 229–247). Poznań: Wydawnictwo Naukowe WAM.

Domalewski J. (2019). Szkoła wiejska jako moderator zmian systemowych. W: M. Halamska, M. Stanny, J. Wilkin (red.), Ciągłość i zmiana. Sto lat rozwoju polskiej wsi, tom 1 (s. 389–420). Warszawa: IRWiR PAN.

Domalewski J., Mikiewicz P. (2004). Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. Warszawa: IRWiR PAN.

Halamska M. (2020). Wieś polska 1918–2018. W poszukiwaniu źródeł teraźniejszości. Warszawa: IRWiR PAN & Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Herbst M., Herczyński J., Levitas A. (2009). Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jackowska M. (red.) (2013). Innowacyjne zastosowania rozwiązań i narzędzi cyfrowych w kształcenie na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w województwie małopolski. Raport z badań. Tarnów: Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.

Kozakiewicz M. (1989). Edukacja dla wsi. Stan i kierunki przebudowy. Warszawa–Kraków: PWN, Komitet Ekspertów do spraw Edukacji Narodowej.

Kwieciński Z. (1972). Funkcjonowanie szkoły w środowisku wiejskim. Studium wsi peryferyjnej. Warszawa: PWN.

Marczewski P. (2020). Epidemia nierówności w edukacji. Komentarz. https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/10/Nierownosci_Edukacja_Komentarz.pdf (dostęp: 10.10.2020).

Ptaszek G., Bigaj M., Dębski M., Pyżalski J., Stunża G.D. (2020). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, https://zdalnenauczanie.org/ (dostęp: 17.09.2020).

Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sprawozdanie (2014). Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji.

Szafraniec K. (2001). Wartość wykształcenia na wsi. W: I. Bukraba-Rylska, A. Rosner (red.), Wieś i rolnictwo na przełomie wieków. Warszawa: IRWiR PAN.

TALLIS (2013). Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013. Raport IBE, ibe.edu.pl (dostęp: 15.10.2020).

Wasielewski K. (2012). Zmiany poziomu aspiracji edukacyjnych młodzieży jako efekt adaptacji do nowych warunków społeczno-ekonomicznych. W: M. Zahorska (red.). Zawirowania systemu edukacji. Z perspektywy socjologicznych warsztatów badawczych (s. 72–84). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wincławski W. (1973). Przemiany środowiska wychowawczego wsi w rejonie uprzemysławianym. Warszawa: IRWiR PAN.

Wystąpienie RPO do MEN ws. Reformy oświaty z 7 maja 2018, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Wystapienie%20RPO%20do%20MEN%20ws.%20reformy%20systemu%20o%C5%9Bwiaty.pdf (dostęp: 10.10.2020).

Zahorska M. (red.) (2012). Zawirowania systemu edukacji. Z perspektywy socjologicznych warsztatów badawczych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zahorska M. (2020). Sukces czy porażka zdalnego nauczania?, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Sukces-czy-porazka-zdalnego-nauczania.pdf (dostęp: 10.10.2020).

Article file downloads

538

Pages

119-139

How to Cite

Michalska, S. (2020) “Rural School during the Covid-19 Pandemic”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (3 (188), pp. 119–139. doi: 10.53098/wir.2020.3.188/06.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>