LEADER w Polsce. Drogi implementacji programu

Autor

  • Maria Halamska Autorka jest pracownikiem naukowym Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
  • Sylwia Michalska Autorka jest pracownikiem naukowym Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
  • Ruta Śpiewak Autorka jest pracownikiem naukowym Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir.2010.4.149/07

Słowa kluczowe:

program LEADER , 4. oś LEADER, schemat funkcjonowania programu, prawne ramy funkcjonowania, LGD

Abstrakt

Opracowanie powstało w ramach międzynarodowego projektu badawczego, śledzącego, na przykład programu LEADER, wdrażanie nowej koncepcji rozwoju wiejskiego w nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Zawiera ono analizę wdrażania w dwóch etapach Pilotażowego Programu LEADER+ oraz 4. Osi PROW w okresie finansowania 2007−2013. W trakcie realizacji PP LEADER+ powstało około 250 lokalnych grup działania, w których skład weszło około 40% gmin. Wtedy też ukształtował się schemat funkcjonowania – instytucją zarządzającą został Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wdrażającą – FAPA, a płatniczą – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W okresie 2007–2013 zaszły pewne zmiany w stosunku do okresu poprzedniego. Program LEADER stał się 4. osią PROW i jego realizacja jest obowiązkowa dla każdego państwa członkowskiego UE. W związku z tym dokonano zmian formalnych w statutach i strukturze wewnętrznej LGD, a w Polsce zarządzanie programem zostało zdekoncentrowane – instytucjami wdrażającymi stały się samorządy wojewódzkie, choć instytucja zarządzająca oraz płatnicza pozostały bez zmian. Samorządy (urzędy marszałkowskie) położyły duży nacisk na tworzenie sieci LGD i pokrycie nią jak największego terytorium województw. Program rozpoczął się z opóźnieniem, gdyż konkursy dla LGD rozpisano dopiero w III kwartale 2008 roku. Umowy z 328 zwycięskimi LGD podpisano na przełomie wiosny i lata 2009 roku. Obecnie realizacja lokalnych strategii rozwoju jest w poszczególnych LGD zaawansowana w różnym stopniu; w pewnej ich części odnotowuje się znaczne opóźnienia.

Bibliografia

Borek T. i in., 2006: Inicjatywa LEADER – pierwsze doświadczenia i szanse rozwoju. FAPA, Warszawa.

Budzich-Szukała U., 2008: Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich (FAOW), czyli po co wsi organizacje pozarządowe? W: Wiejskie organizacje pozarządowe. Red. M. Halamska. IRWiR PAN, Warszawa: 163–180.

Futymski A., Kamiński R., 2008: Budowanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4. Leader. MRiRW, Warszawa.

Głuszczyński J., 2005: Inicjatywa LEADER+ w Polsce. Konferencja UKiE, Warszawa.

Halamska M., 2009: Zasoby własne wsi a zewnętrzne programy rozwoju. „Wieś i Rolnictwo” 3: 9–28. DOI: https://doi.org/10.53098/wir.2009.3.144/01

Kmieć W. i in., 2008: Leader. Budowanie potencjału społecznego. FAPA, Warszawa.

Krajowa sieć obszarów wiejskich w Polsce, 2009. MRiRW, Warszawa.

Krzemirski T., 2007: Pilotażowy program LEADER+ jako narzędzie wypracowania innowacyjnych koncepcji rozwoju wiejskiego. Praca magisterska. Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Perrier-Cornet Ph., 2001: La problematique de developpement rural en France; une analyse critique. W: Agriculture et espace rural: quell developpment? Centre Franco-autrichien pour Rapprochement Economique en Europe – CFA. Varsovie: 65–69.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Dz.U. z 2008 r. 103, poz. 659.

Pobrania

Liczba pobrań artykułu

84

Strony

104-119

Jak cytować

Halamska, M., Michalska, S. i Śpiewak, R. (2010) „LEADER w Polsce. Drogi implementacji programu”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (4 (149), s. 104–119. doi: 10.53098/wir.2010.4.149/07.

Numer

Dział

MATERIAŁY Z BADAŃ

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 > >>