Old and new educational inequalities among rural youth
DOI:
https://doi.org/10.53098/wir.2012.1.154/10Keywords:
rural youth, educational inequalities, educational reformAbstract
The article presents the results of research into the educational inequalities among young inhabitants of rural areas. For the purpose of collecting empirical material a survey covering a sample of 830 grammar-school students was conducted with the help of a questionnaire. The results of the conducted analysis show that social status continues to have an influence on educational attainments of school children. Social, cultural and financial capital as well as participation in private lessons and additional courses have an influence on the results of instruction. The conducted research has also revealed new factors of educational inequalities. Only 9% of rural grammar-school students want to continue their education in the best secondary schools. These are individuals characterised by high social, cultural and economic capital as well as impressive attainments at school, who participate in additional courses and private lessons.References
Białecki I., 2009: Nierówności edukacyjne, badania, polityka. W: M. Zahorska, E. Nasalska: Wartości, polityka, społeczeństwo. Scholar, Warszawa: 293–310.
Bourdieu P., Passeron J.C., 2006: Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bowles S., Gintis H., 1976: Schooling in Capitalisct America. Basic Books, New York.
Buzek J., 1999: Chcemy gruntownie przebudować system edukacyjny (www.poprzedniastrona.premier.gov.pl/archiwum/7810_7879. htm).
Długosz P., Niezgoda M., 2010: Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia. Wydawnictwo UJ, Kraków.
Dolata R., 2008: Szkoła, segregacja, nierówności. Wydawnictwo UW, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518143
Domalewski J., Mikiewicz P., 2004: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. IRWiR PAN, Warszawa.
Domański H., 2010: Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce. „Studia Socjologiczne” 1: 7–29.
Hout M., 2004: Maximally Maintained Inequality Revisited: Irish Educational Mobility in Comperative Perspective. Working Paper Survey Research Centre, Barkley.
Kwieciński Z., 2002: Wykluczanie. Wydawnictwo UMK, Toruń.
Kwieciński Z., 2007: Między patosem a dekadencją. DSW, Wrocław.
Lucas S., 2001: Effectively Maintained Inequality: Education Transitions, Track Mobility, and Social Background Effect. ”American Journal of Sociology” 106: 1642–1690. DOI: https://doi.org/10.1086/321300
Mare R., 1980: Social Background and School Continuation Decisions. ”Journal of the American Statistical Association” 75: 95–305. DOI: https://doi.org/10.1080/01621459.1980.10477466
Mazur J., 2007: Status materialny rodziny i otoczenia a samopoczucie i styl życia młodzieży 15-letniej. Warszawa (www.imid.med.pl/klient/pliki/zaklad13/status.pdf).
Niezgoda M., 2011: Jak patrzeć na zmianę edukacyjną w Polsce. W: M. Niezgoda (red.): Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Wydawnictwo UJ, Kraków: 19–31.
Niezgoda M., red., 2011: Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Wydawnictwo UJ, Kraków.
Putkiewicz E., 2005: Korepetycje szara strefa edukacji. ISP, Warszawa.
Putkiewicz E., Zahorska M., 2001: Społeczne nierówności edukacyjne studium sześciu gmin. ISP, Warszawa.
Putkiewicz M., Zahorska M., 1998: Cele reformy i szanse ich realizacji. W: M. Putkiewicz, M. Zahorska (red.): Uwagi i propozycje do projektu reformy edukacji. ISP, Warszawa: 9–39.
Raport o stanie edukacji 2010, 2011. IBE, Warszawa.
Rappe A., 2009: Spójrzmy na efektywność wiejskich gimnazjów. W: B. Niemierko, M. K. Szmigel,
(red.): Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej. Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kielce: 163–170.
Sawiński Z., 2008: Zmiany systemowe a nierówności w dostępie do wykształcenia. W: H. Domański (red.): Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. IFiS PAN, Warszawa: 89–112.
Szafraniec K., 2011: Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Szczucka A., Jelonek M., 2011: Kogo kształcą polskie szkoły? PARP, Warszawa.
Szlendak T., 2011: Socjologia rodziny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ślusarczyk M., 2010: Spory o edukację wczoraj dziś. Krakowska Akademia, Kraków.
Zahorska M., 2009: Edukacja drogą marginalizacji? W: K. Slany, Z. Seręga (red.): Sprostać zmianom. Szkice o powinnościach współczesnej socjologii. Nomos, Kraków: 185–197.
Downloads
Article file downloads
Pages
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Wieś i Rolnictwo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.