The Role of Soft Skills in Building Professional Competencies of the Agricultural Advisor

Authors

  • Barbara Kiełbasa Dr Barbara Kiełbasa, Wydział Rolniczo-Ekonomiczny, Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw, Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków https://orcid.org/0000-0002-3209-3729
  • Maciej Okrajni mgr inż. Maciej Okrajni, Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach, ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir022023/04

Keywords:

qualifications, soft skills, agricultural advisory

Abstract

The aim of the study was to determine the importance of soft competencies (social, communication) in the agricultural advisory profession and to identify possible competency gaps. The research was conducted using a self-assessment test of agricultural advisors. A total of 524 agricultural advisors employed in public agricultural advisory centres took part in the study, included in the lists of certified advisors maintained by the Agricultural Advisory Centre in Brwinów. The research focused on the “soft” competencies necessary for the advisory profession. The results of the research can be used by the management of agricultural advisory centres to prepare career development plans for advisors, taking into account the area of “soft” competencies. However, employee self-assessment tests should be complemented with other tools to obtain objective results.

References

Arnold A. (2011). Słownik języka polskiego. Warszawa, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN, Wydawnictwo Park.

Binsztok A. (red.) (2012). Kompendium technik perswazyjnych. Gliwice: Wydawnictwo OnePress, Helion.

Bogusz M., Kiełbasa B. (2021). Formy i metody doradztwa w agrobiznesie na podstawie działalności szkoleniowej ośrodków doradztwa rolniczego w dobie pandemii COVID-19. Turystyka i Rozwój Regionalny, (16), 15–26, https://doi.org/10.22630/TIRR.2021.16.16.

Drucker P. (2009). Praktyka zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes. Filipowicz G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Griffin R.W., Phillips J.M., Gully S.M. (2016). Organizational Behaviour: Managing People and Organizations. Boston: Cengage Learning.

Holland J.L. (1997). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Odessa, Florida: Psychological Assessment Resources, Inc.

Kijanowski P. (2001). Doradztwo rolnicze (w świetle ankiety IERiGŻ z 2000 roku). Komunikaty, Raporty, Ekspertyzy, 470.

Knapik W., Kiełbasa B. (2019). Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

KSKZ [Krajowy Standard Kwalifikacji Zawodowych dla zawodu doradca rolniczy] (2012). https://docplayer.pl/10625979-Krajowy-standard-kompetencji-zawodowych-doradca-rolniczy-213201.html (dostęp: 12.10.2022).

Kujawiński W. (2011). Nowy słownik metodyczny doradcy rolniczego. Poznań: Centrum Doradztwa Rolniczego.

Kujawiński W. (2009). Metodyka doradztwa rolniczego. Poznań: Centrum Doradztwa Rolniczego.

Kujawiński W. (2007). Propozycje dla określenia standardu kwalifikacji zawodowych doradców rolniczych. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, 2 (50), 21–37.

Leśniak L. (2013). Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Kraków: Centrum Doradztwa Rolniczego.

Mintzberg H. (2004). Leadership and management development: An afterword. Academy of Management Perspectives, 18 (3), 140–142. https://doi.org/10.5465/ame.2004.14776190.

Niewiadomski P. (2012). Model kompetencji zawodowych doradcy rolniczego. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, 1, 19–32.

Ogryczak D. (red.) (2014). Doradztwo rolnicze w Polsce po 2014 r. Kompetencje, organizacja, finansowanie. Konferencja, Warszawa 23 września 2014 r. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, Kancelaria Sejmu.

Pacholski M. (1990). Typy osobowości społecznej a postawy i wartości. Studium socjologiczne. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Parzonko A.J. (2008). Formy i metody wykorzystywane w działalności doradczej. W: A.J. Parzonko (red.). Sposoby współpracy doradców z rolnikami zorganizowanymi w grupy producentów rolnych (s. 80–87). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Sharp D. (1987). Personality Types: Jung’s Model of Typology. Toronto: Inner City Books.

Wawrzyniak B. (2000). Doradztwo w agrobiznesie. Włocławek: Wydawnictwo WSHE.

Zawisza S. (2003). Procesy komunikowania w doradztwie. Teoria i badania empiryczne. Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej.

Źródła internetowe

Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, www.cdr.gov.pl (dostęp: 17.11.2022).

Wzór ankiety do samooceny, SURVIO, www.survio.com (dostęp: 17.10.2022).

Article file downloads

104

Pages

91-106

How to Cite

Kiełbasa, B. and Okrajni, M. (2023) “The Role of Soft Skills in Building Professional Competencies of the Agricultural Advisor”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (2 (199), pp. 91–106. doi: 10.53098/wir022023/04.