Przedsiębiorczość w agrobiznesie: perspektywa strukturalna

Autor

  • Michał Dudek Autor jest pracownikiem naukowym Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir.2011.2.151/06

Słowa kluczowe:

przedsiębiorczość, analiza strukturalna, agrobiznes, więzi, relacje, sieci

Abstrakt

Badania nad przedsiębiorczością są przeprowadzane w ramach różnych dyscyplin naukowych z wykorzystaniem wielu podejść metodologicznych. Dotyczą one również zróżnicowanych dziedzin gospodarki. W opracowaniu zaprezentowano koncept przedsiębiorczości w perspektywie teorii strukturalnej (sieciowej). We wskazanym ujęciu przedsiębiorczość przedstawiono jako działalność, polegającą na tworzeniu, prowadzeniu i utrzymaniu organizacji o charakterze ekonomicznym, uwarunkowaną przez kształt struktury relacji społecznych i charakter aktywności podejmowanych w jej ramach. Scharakteryzowany aspekt przedsiębiorczości odniesiono do sfery agrobiznesu poprzez sformułowanie dwóch propozycji badawczych, dotyczących rolników i przedsiębiorstw funkcjonujących w opisywanym obszarze.

Bibliografia

Ardichili A., Cardozo R., Ray S., 2003: A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. „Journal of Business Venturing” 18: 106. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00068-4

Aldrich H., Reese P., Dubini P., 1989: Woman on the verge of a breakthrough: networking among entrepreneurs and United States. Entrepreneurship and Regional Development. Routlege, Oxford. DOI: https://doi.org/10.1080/08985628900000029

Batorski D., 2004: Sieci społeczne. Charakterystyka, uwarunkowania i konsekwencje struktur relacji społecznych na przykładzie komunikacji internetowej. Praca doktorska. IS UW, Warszawa.

Belaya V., Torok T., Hanf J., 2008: Recognizing the links between power and trust in managing supply chain relationships. Paper presented at EAAE International Congress, Ghent: 1–4.

Boari Ch., Presutti M., 2004: Social capital and entrepreneurship inside and Italian luster – empirical investigation. Departament of Business Studies Uppsala University, Departament of Management University of Bologna, Bologna.

Bryła P., 2009: Determinanty rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń wynikających z implementacji programu SAPARD. „Wieś i Rolnictwo” 2 (143): 134. DOI: https://doi.org/10.53098/wir.2009.2.143/07

Cross R., Thomas R.J., 2009: Driving results through social networks. How top organizations leverage networks for performance and growth. Jossey-Bass, San Fransisco.

De Wolf P., Schoormeller H., 2006: Exploring the significance of entrepreneurship in agriculture. Report. Research Institute of Organic Agriculture FiBL (http://www.esofarmers.org/, 20.04.2010 r.).

Ekonomika i zarządzanie małą firmą, 1998. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Łódź.

Granovetter M., 1985: Economic action and social structure: the problem of embeddedness. „American Journal of Sociology” 3, 504. DOI: https://doi.org/10.1086/228311

Granovetter M., 2005: The impact of social structure on economic outcomes. „Journal of Economic Perspectives” 19, 1: 33–36. DOI: https://doi.org/10.1257/0895330053147958

Greve A., 1995: Networks and entrepreneurship – an analysis of social relations, occupational background, and use of contacts during the establishment process. „Scandinavian Journal of Management” 11, 1: 1–24. DOI: https://doi.org/10.1016/0956-5221(94)00026-E

Hanneman R.A., Riddle M., 2005: Introduction to social network methods. Riverside, CA, University of California, Riverside (http://faculty.ucr.edu/~hanneman/).

Jednostka zakorzeniona? Wykorzeniona? 2010. Red. A. Lompart. Instytut Socjologii UW, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Johannisson B., 1988: Business formation – a network approach. „Scandinavian Journal of Management”: 83–99. DOI: https://doi.org/10.1016/0956-5221(88)90002-4

Kapusta F., 2008: Agrobiznes. Centrum Doradztwa i Innowacji. Difin, Warszawa.

Kożuch B., 2002: Zachowania przedsiębiorcze małych firm. W: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Kultura przedsiębiorczości, 1994. Red. B. Berger. Oficyna Literatów Rój, Warszawa.

Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, 2007. Red. J. Kochanowicz, S. Mandes, M. Marody. ISP, Warszawa.

Lazzarini S.G., Chaddad F.R., Cook M.L., 2001: Integrating supply chain and network analyses: The study of netchains. „Journal of Chain and Network Science” 1, 1: 7–22. DOI: https://doi.org/10.3920/JCNS2001.x002

Mueller R.A.E., Buergelt D., Seidel-Lass L., 2008: Supply chains and social network analysis. Paper prepared for presentation at the 110th EAAE Seminar System Dynamics and Innovation in Food Networks. Innsbruck-Igls, Austria, February 18–22.

Nawojczyk M., 2009: Przedsiębiorczość. O trudnościach w aplikacji teorii. Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.

Pepliński B., 2009: Agrobiznes. Podstawy ekonomiki. WSiP, Warszawa.

Plichta M., 2003: Teoria agrobiznesu. W: Przedsiębiorstwo w agrobiznesie. Red. K. Łęczycki. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.

Reynolds P.D., Miller B., Maki W.R., 1995: Exploring variation in business births and deaths: US 1976–1988. „Small Business Economics” 7: 389, 399. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01302739

Richards S.T., Bulkley S.L., 2007: Agricultural entrepreneurs: the first and the forgotten. The Hudson Institute Center for Employment Policy, Entrepreneur Series. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1020697

Ruef M., Lounsbury M., 2007: The sociology of entrepreneurship. „Research in the sociology of organizations” 27: 1. DOI: https://doi.org/10.1016/S0733-558X(2007)25

Schumpeter J., 1960: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa.

Scott J., 2000: Social network analysis. A handbook. Sage Publications, London, Thousand Oaks, New Delhi.

Smelser N.J., Swedberg R., 2005: The handbook of economic sociology. Princeton University Press, Princeton.

Uzzi B., 1996: The sources and consequences of embeddedness for the economic performance of organization: the network effect. „American Sociological Review” 61: 675–679, 688, 686–687, 683.

Uzzi B., 1997: Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness. „Administrative Science Quarterly” 41/1: 41–42, 48. DOI: https://doi.org/10.2307/2393808

Uzzi B., 1999: Embeddedness in the making of financial capital: how social relations and network benefit firm seeking financing. „American Sociological Review” 64. DOI: https://doi.org/10.2307/2657252

Wellman B., 1988: Structural analysis: from method and metaphor to theory and substance. In: Social structure: a network approach. Eds. B. Wellman, S.D. Berkowitz. Cambridge University Press, Cambridge: 20, 26–27.

Witt P., 2004: Entrepreneur's networks and success of start-ups. Entrepreneurship and Regional Development 16: 392, 391, 393, 395, 397–398, 404. DOI: https://doi.org/10.1080/0898562042000188423

Zaleśkiewicz T., 2004: Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: Psychologia ekonomiczna. Red. T. Tyszka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk: 310–312.

Pobrania

Liczba pobrań artykułu

114

Strony

99-117

Jak cytować

Dudek, M. (2011) „Przedsiębiorczość w agrobiznesie: perspektywa strukturalna”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (2 (151), s. 99–117. doi: 10.53098/wir.2011.2.151/06.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>