Młodzież wiejska na studiach wyższych - selekcje społeczne, obecność na studiach, uwarunkowania
DOI:
https://doi.org/10.53098/wir.2010.4.149/10Słowa kluczowe:
nierówności społeczne i edukacyjne, młodzież wiejska, selekcje i autoselekcje społeczne, uniwersytetAbstrakt
Celem artykułu jest wskazanie na aktualne tendencje w dostępności do studiów uniwersyteckich młodzieży wiejskiej oraz główne kierunki alokacji tej młodzieży w strukturze wyższej uczelni. Przez lata młodzież wiejska relatywnie rzadko trafiała na studia wyższe. Było to uwarunkowane tak czynnikami społeczno-ekonomicznymi, kulturowymi, jak i oświatowymi. Sytuację tą zmieniła dopiero transformacja systemowa, która sprawiła, iż studenci wiejskiego pochodzenia są coraz częściej obecni na studiach wyższych. Jak pokazują zaprezentowane dane, nie oznacza to jednak, że młodzież wiejska ma równy – porównaniu z młodzieżą miejską – dostęp do poszczególnych wydziałów i kierunków studiów. Okazuje się bowiem, że o ile w skali całego uniwersytetu wskaźniki obecności młodzieży wiejskiej wyraźnie wzrastają, o tyle uwydatniają się one na poziomie wydziałów i kierunków studiów poprzez zróżnicowany skład społeczny młodzieży. Głównymi czynnikami różnicującymi obecność młodzieży wiejskiej na studiach uniwersyteckich jest proces autoselekcji przejawiający się poprzez wybór określonych, głównie nauczycielskich, kierunków studiów, popularność danego kierunku studiów (m.in. społeczny prestiż kierunku studiów, popyt na pewne kompetencje) oraz usytuowanie danego kierunku w obrębie konkretnego wydziału, za czym idzie określona polityka rekrutacyjna (m.in. liczba przyjęć na studia, ewentualne egzaminy wstępne, itp.).Bibliografia
Borowicz R., 1976: Selekcje społeczne w toku kształcenia w szkole wyższej. IRWiR PAN, Warszawa.
Collins R., 1979: The Credential Society. A Historical Sociology of Education and Stratification. Academic Press, New York.
Domański H., 2000: Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych. ISP, Warszawa.
Domański H., 2004a: O ruchliwości społecznej w Polsce. IFiS PAN, Warszawa.
Domański H., 2004b: Selekcja pochodzeniowa do szkoły średniej i na studia. „Studia Socjologiczne” 2.
Kubiak H., Kwaśniewicz W., 1967: Niektóre aspekty procesu demokratyzacji szkolnictwa wyższego. „Studia Socjologiczne” 4.
Szczepański J., 1963: Socjologiczne zagadnienia szkolnictwa wyższego. PWN, Warszawa.
Wasielewski K., 2004: Młodzież wiejska na UMK w Toruniu. „Wieś i Rolnictwo” 1.
Pobrania
Liczba pobrań artykułu
Strony
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Wieś i Rolnictwo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.