Intergenerational Dialogue and Social Activation of Older People in the Rural Environment

Authors

  • Gabriela Czapiewska PhD Gabriela Czapiewska, Institute of Socio-Economic Geography and Tourism, Pomeranian University, ul. Partyzantów 27, 76-200 Słupsk, Poland, gabriela.czapiewska@apsl.edu.pl https://orcid.org/0000-0002-5638-9831

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir042019/08

Keywords:

dialogue, generation, intergenerational relations, intergenerational dialogue

Abstract

Intergenerational relations form the basis of how every society functions. One of the ways to develop these relations is through intergenerational dialogue, which can also prevent and counteract modern social problems. However, this requires the active participation of both the young and the elderly. The article is an attempt to capture the essence of intergenerational dialogue and emphasise its role in the rural environment. To this end, the study combines theoretical considerations with a description of practical solutions (example of the “Seniors in Action” programme). A significant issue of the “Seniors in Action” programme is the idea of intergenerationality implemented at the projectmanagement level (pairs of cultural operators representing different generations) as well as at the level of activities addressed to a local society including people of different ages. In a rural environment it is also possible to build intergenerational bonds based on neighbourly relations, where contacts between many generations are part of everyday life, as well as in interest groups (e.g. NGOs, rural community centres) whose purpose is to solve the problems of local communities. Effective dialogue is an exchange of values that brings profits to the entire local community.

References

Bengtson V.L., Giarrusso R., Mabry J.B., Silverstein M. (2002). Solidarity, conflict, and ambivalence: Complementary or competing perspectives on intergenerational relationships. Journal of Marriage and Family, 64, 568–576.

Biggs S., Lowenstein A. (2011). Generational Intelligence. A critical Approach to Age Relations. London: Routledge.

Bukraba-Rylska I. (2008). Socjologia wsi polskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chałasiński J. (oprac.) (1964). Młode pokolenie wsi Polski Ludowej. Pamiętniki i studia. Tom 1: Awans pokolenia. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Chałasiński J. (1984) (reprinty wydania z 1938 r.). Młode pokolenie chłopów. Tomy I–IV. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Czerwiński M. (1969). Przemiany obyczaju. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Drozd-Piasecka M. (1991). Ziemia w społeczności wiejskiej. Studium wsi południowo-wschodniego

Mazowsza (koniec XIX i XX wiek). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Kultury Materialnej PAN.

Dyczewski L. (1994). Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Fedyszak-Radziejowska B. (2002). Liderzy i ich organizacje w rozwoju społeczno-gospodarczym wsi. W: M. Kłodziński, B. Fedyszak-Radziejowska (red.). Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej (s. 245–265). Warszawa: IRWiR PAN.

Godlewski G. (2002). Animacja i antropologia. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.). Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 56–67). Warszawa: In stytut Kultury Polskiej UW.

Griese H.M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków: Impuls.

Halamska M. (1991). Chłopi polscy na przełomie epok. Warszawa: IRWiR PAN.

Hoff W. (2013). Budowanie dialogu międzypokoleniowego. Wnioski z doświadczeń zagranicznych. W: M. Rosochacka-Gmitrzak, A. Chabiera (red.). Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje (s. 47–55). Biuletyn „Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka”, 10. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Kalinowska M. (2011). Młodość vs starość – o potrzebie dialogu międzypokoleniowego. W: N. Majchrzak, A. Zduniak (red.). Komunikowanie się w społeczeństwie wiedzy XXI wieku (s. 157–168). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Karmolińska-Jagodzik E. (2012). Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych. Studia Edukacyjne, 21, 191–210.

Klimczuk A. (2010). Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce. W: D. Kałuża, P. Szukalski (red.). Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej (s. 92–107). Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.

Komendera A. (1985). Tradycyjna wiejska zbiorowość jako system społeczny. Prace Filozoficzne, 95 (4), 207–232.

Koyano W. (2003). Intergenerational relationships of Japanese seniors: Changing patterns. W: V.L. Bengtson, A. Lowenstein (eds.). Global ageing and challenges to families (s. 272–283). New York: Aldine de Gruyter.

Magiera E. (2010). Relacje między pokoleniami na przestrzeni wieków. W: B. Bugajska (red.). Młodość i starość. Integracja pokoleń. Szczecin: Zapol.

Mannheim K. (1966). Das Problem der Generationen. W: L. von Friedeburg (Hrsg.). Jugend in der modernen Gesellschaft. Berlin–Köln.

Markowska D. (1976). Rodzina w społeczności wiejskiej – ciągłość i zmiana. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Matysiak I. (2019). Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mead M. (1978). Culture and Commitment: The New Relationships between the Generations in the 1970s. New York: Columbia University Press.

Mencwel A. (2017). Toast na progu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Niezabitowski M. (2007). Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.

Nowak P. (2012). Praca na roli i produkcja rolna. Autoportret, 4 (39), 52–56.

Osoby starsze w oczach młodzieży, młodzież w oczach starszych. Raport z badania jakościowego przeprowadzonego na zlecenie Biura RPO (2012). Warszawa: Dom Badawczy Maison.

Ossowska M. (1963). Koncepcja pokolenia. Studia Socjologiczne, 2, 47–51.

Phillips J., Ajrouch K., Hillcoat-Nallétamby S. (2010). Key concepts in social gerontology. London: Sage.

Raszeja-Ossowska I. (2016). Działać międzypokoleniowo. Poradnik witryny wiejskiej. http://witrynawiejska.org.pl/data/generacje_24_3_2016.pdf (dostęp: 30.09.2019).

Rosochacka-Gmitrzak M., Chabiera A. (2013). Słowo wstępne. Od konfliktu i ambiwalencji do dialogu – ku zrównoważonym i inteligentnym relacjom międzypokoleniowym. W: M. Rosochacka-Gmitrzak, A. Chabiera (red.). Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje (s. 5–10). Biuletyn „Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka”, 10. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Spiker P. (2008). Social Policy Themes and Approaches. Bristol: Policy Press.

Sulima M. (2008). Rola religii w kształtowaniu przestrzeni domu wiejskiego. Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Architektura, 21, 81–91.

Szarota Z. (2014). Edukacja trzeciego wieku – implikacje edukacyjne. Edukacja ustawiczna dorosłych, 1 (84), 7–18.

Szczepański J. (1988). Chłopi i kultura chłopska w społeczeństwie polskim. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Szukalski P. (2002). Przepływy międzypokoleniowe i ich kontekst demograficzny. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szukalski P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra. Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014–2050 (2014). Warszawa: GUS.

Święcicka A. (2015). Solidarność międzypokoleniowa: anachronizm czy szansa na nowoczesny wymiar zrównoważonej współodpowiedzialności społecznej? Świat Idei i Polityki, 14, 431–447.

Tokarz-Kamińska B. (2013). Jak kształtować partnerskie relacje między pokoleniami? W: M. Rosochacka-Gmitrzak, A. Chabiera (red.). Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje (s. 43–46). Biuletyn „Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka”, 10. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Tokarz-Kamińska B., Krzyżanowska Ł. (2012). Dobre praktyki w działaniach międzypokoleniowych na podstawie doświadczeń programu „Seniorzy w akcji”. Problemy Polityki Społecznej, 17, 167–181.

Wieruszewska M. (1991). Wieś. W poszukiwaniu całości społeczno-kulturowej. Warszawa: PWN.

Wiśniewska E. (2017). Starsi i młodzi w dialogu międzypokoleniowym. Społeczeństwo–Edukacja – Język, 6, 27–47.

Wnuk W. (2013). O potrzebie kształtowania relacji międzypokoleniowych. W: M. Rosochacka-Gmitrzak, A. Chabiera (red.). Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje (s. 56–67). Biuletyn „Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka”, 10. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Woźniak Z. (2012). Solidarność międzypokoleniowa w starzejącym się świecie – perspektywy i zagrożenia. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 3, 21–63.

Zawistowicz-Adamska K. (1958). Społeczność wiejska. Wspomnienia i materiały z badań terenowych Zaborów 1937–1938. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Zych A. (2007). Leksykon gerontologii. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Article file downloads

1469

Pages

165-185

How to Cite

Czapiewska, G. (2019) “Intergenerational Dialogue and Social Activation of Older People in the Rural Environment”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (4 (185), pp. 165–185. doi: 10.53098/wir042019/08.

Issue

Section

One Hundred Years of Polish Countryside