Kwatery prywatne – źródło dochodu czy hobby? Przykład Lubelszczyzny

Autor

  • Maria Bednarek-Szczepańska Autorka jest pracownikiem naukowym Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

DOI:

https://doi.org/10.53098/wir.2011.1.150/08

Słowa kluczowe:

kwatery prywatne, przedsiębiorczość, korzyści materialne i pozamaterialne, województwo lubelskie

Abstrakt

Przedmiotem analiz są kwatery prywatne funkcjonujące na obszarach wiejskich i w małych miastach województwa lubelskiego. Poddając analizie ofertę proponowaną turystom, ruch turystyczny w kwaterach, dochody z prowadzonej działalności i opinie kwaterodawców na ten temat, starano się odpowiedzieć na pytania: jakie są charakterystyczne cechy oferty turystycznej, jaką rolę dla kwaterodawców odgrywa prowadzona działalność - czy jest to istotne źródło dochodu, przejaw przedsiębiorczości, czy też aktywność pełniąca funkcje pozamaterialne? Wyniki pokazują, że działalność ta ma niewielkie znaczenie ekonomiczne. Ruch turystyczny jest niewielki, a dochody z turystyki niskie. Niedostatek jest oryginalnych, konkurencyjnych produktów turystycznych, a oferta turystyczna jest raczej uboga i bazuje na prostym wykorzystaniu zasobów gospodarstw domowych. Cechy postawy przedsiębiorczej nie są powszechnie reprezentowane wśród badanych kwaterodawców. Niemniej jednak prowadzona działalność przynosi im szerokie korzyści pozamaterialne, zwłaszcza w zakresie budowania więzi międzyludzkich.

Bibliografia

Alderfer C.P., 1972: Existence, relatedness, and growth. Free Press, New York.

Bednarek M., 2007: Promocja w turystyce wiejskiej – działania kwaterodawców na przykładzie wybranych obszarów Lubelszczyzny. „Czasopismo Geograficzne” 78 (3): 180–195.

Brzozowski T., 2007: „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji. W: Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej. Red. Z. Zioło, T. Rachwał. IGAP. Wydaw. Nowa Era, Warszawa – Kraków: 196–210. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.3.25

Chmieliński P., 2007: Informacja jako zasób w procesie rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej. „Roczniki Naukowe” 9, 2: 52–56.

Dębniewska M., Tkaczuk M., 1997: Agroturystyka: koszty, ceny, efekty. Poltext, Warszawa.

Gorlach K., 2004: Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Griffin R., 1997: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Jennings G.R., 2005: Interviewing: a focus on qualitative techniques. In: Tourism research methods. Eds. B.W. Palmer, P. Burns, C. Palmer. CABI Publishing, Oxford – Cambridge: 99–117. DOI: https://doi.org/10.1079/9780851999968.0099

Kozak M., 2006: Rola agroturystyki w rozwoju obszarów wiejskich. Stan i rekomendacje. Ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa.

Kuczek L., Czekaj M., 2008: Przedsiębiorczość a konkurencyjność na obszarach wiejskich na przykładzie południowej Polski. „Roczniki Naukowe” 10, 2: 134–137.

Kurtyka I., 2007: Turystyka i jej wpływ na rozwój społeczności wiejskiej w Sudetach. „Roczniki Naukowe SERIA” 7, 7: 185–190.

Maslow A.H., 1943: Theory of Human Motivation. ”Psychological Review” 50 (4): 370–96. DOI: https://doi.org/10.1037/h0054346

Powszechny Spis Rolny, 2002. GUS, Warszawa.

Shaw G., Williams A., 1998: Entrepreneurship, Small Business, Culture and Tourism Development. In: The Economic Geography of the Tourist Industry: A Supply-Side Analysis. Eds. D. Ioannides, K. Debbage. Routledge, London: 235–255. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203398425_chapter_13

Sikorska-Wolak I., 2007: Przedsiębiorczość w świadomości społecznej mieszkańców wsi na przykładzie wybranych gmin pogranicza wschodniego w Polsce. „Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia” 6: 71–81.

Strzembicki L., 2001: Zachowania nabywców na krajowym rynku turystyki wiejskiej w świetle badań ankietowych. Instytut Turystyki. Centrum Edukacji Kadr Turystycznych, Kraków.

Strzembicki L., 2005: Zachowania konsumentów na krajowym rynku turystyki wiejskiej. W: Konsument na rynku turystycznym w warunkach społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice: 73–85.

Targalski J., 2006: Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości. „Zeszyty Naukowe” 730. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków: 5–10.

The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods, 2008. Ed. L.M. Given. Sage.

Wojciechowska J., 2007: Typy gospodarstw agroturystycznych w Polsce i sylwetka ich właścicieli. „Turyzm” 17/1–2: 159–171. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.17.1-2.11

Wojciechowska J., 2009: Procesy i uwarunkowania rozwoju agroturystyki w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pobrania

Liczba pobrań artykułu

36

Strony

147-161

Jak cytować

Bednarek-Szczepańska, M. (2011) „Kwatery prywatne – źródło dochodu czy hobby? Przykład Lubelszczyzny”, Wieś i Rolnictwo. Warszawa, PL, (1 (150), s. 147–161. doi: 10.53098/wir.2011.1.150/08.

Numer

Dział

MATERIAŁY Z BADAŃ